Κυβέρνηση και ΓΣΕΕ : Συμφώνησαν για τις ... Ζώνες Εκπαιδευτικής Εκμετάλλευσης
Κυβέρνηση και ΓΣΕΕ συμφώνησαν απόλυτα για την προώθηση των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ), στη χτεσινή παρουσίαση της ετήσιας έκθεσης του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδυτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ για την Εκπαίδευση. Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ μίλησε για τις ΖΕΠ και η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας, Φ. Γεννηματά αναφέρθηκε (σχεδόν αποκλειστικά) στην πιλοτική εφαρμογή των ΖΕΠ.
Τι είναι οι ΖΕΠ; Συγκεκριμένες περιοχές της χώρας, που θα ενισχύονται οικονομικά και σε επίπεδο υποδομής, προσωπικού, ώστε υποτίθεται να μειωθεί η «σχολική αποτυχία» και να μην υπάρχει αποκλεισμός. Η «ενίσχυση» τελικά θα οδηγεί και στη διαφοροποίηση προγραμμάτων σπουδών (στα πλαίσιο του σχολείου της «αγοράς» και των «ιδιαιτεροτήτων» των περιοχών), ενώ οι μαθητές απ' τις «ευπαθείς» περιοχές θα οδηγούνται στην κατάρτιση. Με λίγα λόγια, μιλάμε για κατασκευή ενός φθηνού εργατικού δυναμικού απ' τα λαϊκά στρώματα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως, ενώ όλα τα κονδύλια για την Παιδεία κόβονται, για τις ΖΕΠ έχουν εξασφαλιστεί χρήματα απ' το ΕΣΠΑ.
Οι ΖΕΠ δεν αποτελούν ελληνική πρωτοτυπία. Εχουν εφαρμοστεί στη Γαλλία και στην Αγγλία, με τα αποτελέσματα, που περιγράψαμε παραπάνω. Με τις παρεμβάσεις αυτές δεν αλλάζει η ταξική θέση και το εισόδημα των οικογενειών, οι μαθητές παραμένουν «ευπαθείς». Σαν λύση προβάλλουν τα «ειδικά» προγράμματα με τους μαθητές να οδηγούνται γρήγορα - γρήγορα στην κατάρτιση. Η Φ. Γεννηματά, άλλωστε, το είπε: «Θέτουμε ως προτεραιότητα την ανάπτυξη συνεργειών των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας με τα προγράμματα της Διά Βίου Μάθησης. Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και κυρίως οι Δήμοι, με τη θεσμική και επιχειρησιακή τους εμπλοκή στη Διά Βίου Μάθηση, θα παίξουν θεμελιώδη ρόλο στην προσπάθεια παρέμβασης μέσω των ΖΕΠ». Ανακοίνωσε ότι η πιλοτική λειτουργία ξεκινά με «τέσσερις ΖΕΠ σε Πλατεία Βάθης, Κάτω Πατήσια, Ταύρο, Αχαρνές».
Στην παρουσίαση των στοιχείων της έρευνας του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ, σε κλίμα απόλυτης σύμπνοιας με την πολιτική της κυβέρνησης στην εκπαίδευση, γινόταν συνεχώς αναφορά στους στόχους της ΕΕ για το κάθε ζήτημα. Το ΚΑΝΕΠ, άλλωστε, είναι γνωστό μέσο προώθησης της πολιτικής της ΕΕ και της κυβέρνησης στην εκπαίδευση, αλλά και γενικότερα. Το παράδειγμα με τις ΖΕΠ ήταν μια ακόμα απόδειξη.
Ανάμεσα στα στοιχεία που παρουσιάστηκαν ήταν και τα παρακάτω: Η δαπάνη για την εκπαίδευση απ' τις οικογένειες φτάνει τα 5 δισ. το χρόνο (7,7% για προσχολική αγωγή, 10,7% για πρωτοβάθμια εκπαίδευση, 30,8% για δευτεροβάθμια κ.ά.). Χαρακτηριστικό είναι ότι το 37,5% είναι ...«εκπαίδευση που δεν μπορεί να ταξινομηθεί». Πρόκειται για έξοδα μετακίνησης και διαβίωσης των φοιτητών και των σπουδαστών, γυμναστήρια, ωδεία κ.ά. Συνολικά για την εκπαίδευση δίνονται 17 δισ. ευρώ απ' τα οποία το Δημόσιο δίνει 52,4%, η κοινοτική χρηματοδότηση είναι το 12,5% και οι οικογένειες δίνουν το 35,2% για τη «δημόσια Παιδεία».
Αξιοσημείωτο είναι ότι υπάρχουν στοιχεία για μαθητές που «διακόπτουν αδικαιολόγητα τη φοίτησή τους». Ο αριθμός για το 2007 - 2008 συνολικά ήταν 37.652. Η μεγαλύτερη «διαρροή» υπάρχει στην ΤΕΕ 15.322, στο Γυμνάσιο (13.730) και στο Λύκειο (5.182), όπου η «αδικαιολόγητη» διακοπή δικαιολογείται, αφού στην πλειοψηφία γίνεται για οικονομικούς και κοινωνικούς λόγους.
Οσον αφορά στο εκπαιδευτικό προσωπικό, σύμφωνα με την έρευνα, οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί είναι 13,8% στο Νηπιαγωγείο, 20,2% στο Δημοτικό, 14,6% στο Γυμνάσιο, 15% στο Λύκειο, στα ΕΠΑΛ 10,9%. Δε διευκρινίζονται αν στους αναπληρωτές υπολογίζονται και οι ωρομίσθιοι.