ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ : Αντικαθιστά τη γνώση, με «χρηστικές δεξιότητες»
Το νομοσχέδιο για τη διά βίου μάθηση (διά βίου εκμετάλλευση) που έχει ήδη συζητηθεί μια φορά στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, παρουσίασε χτες στο Υπουργικό Συμβούλιο η υπουργός Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου
Διάλυση της εκπαίδευσης όπως την ξέρουμε ως τώρα, ισχυρό χτύπημα στο μορφωτικό επίπεδο της νεολαίας και των εργαζόμενων και αντικατάσταση της γνώσης από ένα σύνολο χρηστικών (για τους εργοδότες) δεξιοτήτων. Αυτό είναι το περιεχόμενο του νομοσχεδίου που παρουσίασε, για δεύτερη φορά, η υπουργός Παιδείας, στο Υπουργικό Συμβούλιο. Παράλληλα, με το νομοσχέδιο μπαίνουν οι βάσεις για την απόλυτη εξατομίκευση της εκπαίδευσης, αφού φτιάχνεται ένα ολόκληρο θεσμικό πλαίσιο, ώστε τα πτυχία των πανεπιστήμιων και των ΤΕΙ, και οι βεβαιώσεις από κάθε μαγαζί εκπαίδευσης μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι, ώστε να «αξιολογούνται» απ' τις επιχειρήσεις. Το νομοσχέδιο έχει, ήδη, συζητηθεί μια φορά στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και, σύμφωνα με το υπουργείο, προβλέπεται να έρθει στη Βουλή μετά τις 20 Αυγούστου.
Σε πρώτη φάση, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο νομιμοποιεί κάθε έμπορο γνώσης, κάθε ιδιωτική εκπαιδευτική δομή, δηλαδή όλη την «εκπαιδευτική» αγορά (ΙΕΚ, ΚΕΚ, Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης, Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, σχολές επαγγελματικής κατάρτισης, Κέντρα Προώθησης στην Απασχόληση του ΟΑΕΔ κ.ά.). Βασικό σημείο είναι η «αναγνώριση και πιστοποίηση της μη τυπικής εκπαίδευσης και της άτυπης μάθησης μέσω της δημιουργίας του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων». «Μη τυπική μάθηση» είναι κάθε «χαρτί» που πουλάνε τα ιδιωτικά «εκπαιδευτικά» μαγαζιά. Στην «άτυπη» εκπαίδευση περιλαμβάνεται η εργασιακή εμπειρία και η «βιωματική μάθηση», δηλαδή, με ό,τι μπορεί να ασχολείται ο καθένας στον ελεύθερο χρόνο του. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και ο ελεύθερος χρόνος πρέπει να υποτάσσεται σε «ανταγωνιστικές» δραστηριότητες. Μια συμμετοχή σε μια ΜΚΟ σίγουρα θα εκτιμηθεί περισσότερο ως «προσόν» από τη δράση στο συνδικάτο.
Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων θα είναι μια κλίμακα όπου θα κατατάσσεται το σύνολο των πτυχίων, πιστοποιητικών, βεβαιώσεων και δραστηριοτήτων, που θα έχει ένας εργαζόμενος. Ετσι, ο εργοδότης θα έχει τη δυνατότητα να διαλέγει τον κατάλληλο για εκμετάλλευση. Με νομοσχέδιο καταργείται ο ΟΕΕΚ, αφού τα ΙΕΚ θα υπάγονται στην Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης, και δημιουργείται ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων (ΕΟΠΠ). Ο ΕΟΠΠ θα πιστοποιεί τα προσόντα, και θα αναλάβει τη συγκρότηση Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
Στο νομοσχέδιο θεσμοθετείται το Ατομικό Μητρώο Διά Βίου Μάθησης που θα έχει ο καθένας και θα καταγράφεται κάθε «αποδεικτικό» παρακολούθησης, οποιασδήποτε δραστηριότητας που θα θεωρείται Διά Βίου Μάθηση, δηλαδή τα πάντα. Θέλουν όλη η ζωή μας να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του εργοδότη, για να ελπίζουμε ότι θα «εκτιμήσει» το Ατομικό Μητρώο Διά Βίου Μάθησης που διαμορφώνουμε!
Το υπουργείο στις ανακοινώσεις του επαναλαμβάνει πως η χώρα μας έχει μείνει πίσω στη διά βίου μάθηση, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «εθνικό στόχο». Η πραγματικότητα, βέβαια, είναι πως και στις χώρες που έχουν υψηλά ποσοστά διά βίου μάθησης, ούτε η ανεργία έχει μειωθεί και, σε καμία περίπτωση, δεν προωθείται η ολόπλευρη μόρφωση των εργαζομένων. Αντίθετα, έχει εξασφαλιστεί ένα ευέλικτο εργατικό δυναμικό και συγκαλύπτεται η ανεργία. Οι άνεργοι που παρακολουθούν κάποια σεμινάρια, δεν καταγράφονται ως άνεργοι, αλλά ως «εκπαιδευόμενοι».