Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή για τα πολλαπλά προβλήματα των Επαγγελματικών Λυκείων και Σχολών

Προβολή εκτυπώσιμης μορφήςΑποστολή σε φίλοPDF version

ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ
Δεν έχουν δικό τους αναλυτικό πρόγραμμα και βιβλία

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή για τα πολλαπλά προβλήματα των Επαγγελματικών Λυκείων και Σχολών

Τα εργαστήρια των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ δεν μπορούν να καλύψουν το κενό που δημιουργείται από το γεγονός ότι δεν έχουν μελετηθεί και γραφτεί βιβλία γι' αυτά τα σχολεία και τις σχολές, με αποτέλεσμα οι καθηγητές να κάνουν συνδυασμούς από βιβλία των Γενικών Λυκείων και των ΤΕΕ, που έχουν καταργηθεί εδώ και χρόνια...
Τα προβλήματα των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) και των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) αφορά η Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή προς την υπουργό Παιδείας, οι βουλευτές του ΚΚΕ Νίκος Παπακωνσταντίνου, Γιάννης Γκιόκας, Γιάννης Ζιώγας, Κώστας Καζάκος και Γιάννης Πρωτούλης. Το κείμενο της Ερώτησης, όπου παρατίθενται μια σειρά στοιχεία για τη λειτουργία αυτών των εκπαιδευτηρίων, τα προβλήματά τους και τις συνέπειες για εκπαιδευτικούς, μαθητές και αποφοίτους, έχει ως εξής:

«Διανύουμε το 4ο έτος λειτουργίας των ΕΠΑΛ και το 3ο των ΕΠΑΣ. Η κατάργηση των ΤΕΕ και η ίδρυση των ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ (Ν. 3475) συνοδεύτηκε από υποσχέσεις για δήθεν αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η πραγματική κατάσταση των ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ δείχνει τη συνέχεια της άθλιας κατάστασης στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Αναβάθμιση δεν είχαμε κι ούτε μπορεί να γίνει στο πλαίσιο της υφιστάμενης δομής και των στόχων του εκπαιδευτικού συστήματος, με το Λύκειο να λειτουργεί σαν ξεχωριστή από την υποχρεωτική εκπαίδευση "βαθμίδα", διαιρεμένη σε Γενική - Επαγγελματική, προθάλαμος είτε της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είτε της κατάρτισης.

ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ
Δεν έχουν δικό τους αναλυτικό πρόγραμμα και βιβλία

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή για τα πολλαπλά προβλήματα των Επαγγελματικών Λυκείων και Σχολών

Τα εργαστήρια των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ δεν μπορούν να καλύψουν το κενό που δημιουργείται από το γεγονός ότι δεν έχουν μελετηθεί και γραφτεί βιβλία γι' αυτά τα σχολεία και τις σχολές, με αποτέλεσμα οι καθηγητές να κάνουν συνδυασμούς από βιβλία των Γενικών Λυκείων και των ΤΕΕ, που έχουν καταργηθεί εδώ και χρόνια...
Τα προβλήματα των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) και των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) αφορά η Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή προς την υπουργό Παιδείας, οι βουλευτές του ΚΚΕ Νίκος Παπακωνσταντίνου, Γιάννης Γκιόκας, Γιάννης Ζιώγας, Κώστας Καζάκος και Γιάννης Πρωτούλης. Το κείμενο της Ερώτησης, όπου παρατίθενται μια σειρά στοιχεία για τη λειτουργία αυτών των εκπαιδευτηρίων, τα προβλήματά τους και τις συνέπειες για εκπαιδευτικούς, μαθητές και αποφοίτους, έχει ως εξής:

«Διανύουμε το 4ο έτος λειτουργίας των ΕΠΑΛ και το 3ο των ΕΠΑΣ. Η κατάργηση των ΤΕΕ και η ίδρυση των ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ (Ν. 3475) συνοδεύτηκε από υποσχέσεις για δήθεν αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η πραγματική κατάσταση των ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ δείχνει τη συνέχεια της άθλιας κατάστασης στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Αναβάθμιση δεν είχαμε κι ούτε μπορεί να γίνει στο πλαίσιο της υφιστάμενης δομής και των στόχων του εκπαιδευτικού συστήματος, με το Λύκειο να λειτουργεί σαν ξεχωριστή από την υποχρεωτική εκπαίδευση "βαθμίδα", διαιρεμένη σε Γενική - Επαγγελματική, προθάλαμος είτε της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είτε της κατάρτισης.

 

Ούτε η περιβόητη υπόσχεση πρόσβασης των αποφοίτων σε ΑΕΙ - ΤΕΙ έχει ουσιαστικό αντίκρισμα, αφού από τις 19.000 περίπου μαθητών της Γ' ΕΠΑΛ οι 9.525 συμμετείχαν στις εξετάσεις μόνο για ΤΕΙ και απ' αυτούς εισήχθησαν οι 2.933 (ποσοστό 30%), στις εξετάσεις από την άλλη για ΑΕΙ - ΤΕΙ συμμετείχαν μόνο 650 και εισήχθησαν 140. Και, όσο για τα επαγγελματικά δικαιώματα και την "πρόσβαση στην αγορά εργασίας", όλα τα στοιχεία δείχνουν βέβαια ότι δε διασφαλίζονται.

Για την ουσιαστική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης απαιτείται να διευρυνθεί η βασική γενική εκπαίδευση στα 12 χρόνια, σύμφωνα με το αίτημα για "ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο", και να την ακολουθούν επαγγελματικές σχολές ενταγμένες στο εκπαιδευτικό σύστημα που θα υπάγονται στο υπουργείο Παιδείας - όχι όπως τα διάφορα ΙΕΚ, ΚΕΚ, ΚΕΣ κλπ.

Το πώς αντιλαμβάνονται οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ την επαγγελματική εκπαίδευση φανερώνεται π.χ. και από το γεγονός ότι τέσσερα χρόνια μετά την ίδρυση των ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ δεν έχει εκδοθεί κανένα βιβλίο γραμμένο ειδικά για ΕΠΑΛ ή ΕΠΑΣ.

Στα μαθήματα Γενικής Παιδείας των ΕΠΑΛ χρησιμοποιούνται τα βιβλία των ΓΕΛ (με μειωμένες ώρες διδασκαλίας τους) αλλά και των πρώην ΤΕΕ (π.χ. Μαθηματικά Ι, Φυσική, Ιστορία Α' και Β' τάξης). Υπάρχουν μαθήματα, π.χ. Θρησκευτικά Α' τάξης ΕΠΑΛ, που χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα βιβλία της Α' τάξης ΓΕΛ και βιβλίο της Α' τάξης 1ου κύκλου ΤΕΕ.

Για τα μαθήματα Τομέων και Ειδικότητας των ΕΠΑΛ χρησιμοποιούνται τα βιβλία 1ου και 2ου κύκλου των πρώην ΤΕΕ. Αξιοσημείωτο είναι ότι και οι ΕΠΑΣ, που έχουν διαφορετικές ειδικότητες από τα ΕΠΑΛ, χρησιμοποιούν τα ίδια ακριβώς βιβλία και σε αρκετές περιπτώσεις το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ) είναι ίδιο (π.χ. Ηλεκτρικές Μηχανές).

Πραγματική οδύσσεια για τους εκπαιδευτικούς έχει μετατραπεί το ζήτημα του ΑΠΣ του μαθήματος και του τι θα διδάξουν από το βιβλίο για κάθε μάθημα. Ο εκπαιδευτικός, αφού ανακαλύψει το ΑΠΣ μετά από αναζήτηση σε 2 ή 3 Υπουργικές Αποφάσεις που αφορούν ΑΠΣ των ΓΕΛ ή ΤΕΕ, ανατρέχει στις οδηγίες του υπουργείου, για να βρει από ποιο βιβλίο ποια κεφάλαια θα διδάξει. Οι διαφορετικοί τίτλοι του μαθήματος μεταξύ ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ και των πρώην ΤΕΕ (βλέπε συγκριτικά: "Στοιχεία Λογιστικής Εταιρειών" και «Λογιστική Εταιρειών" ή το μάθημα "Αρχές Ιατρικής - Αγωγή Υγείας» με αυτό των ΤΕΕ "Αρχές Ιατρικής"), καθώς και οι διαφορετικοί τίτλοι του μαθήματος από τον τίτλο του βιβλίου, προκαλούν σύγχυση και παρεμποδίζουν το έργο του εκπαιδευτικού.

Οσο για τους μαθητές, αφού καταφέρουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να φτάσουν στο απολυτήριο - πτυχίο, είναι υποχρεωμένοι να προσκομίσουν προϋπηρεσία και να δώσουν εξετάσεις (μετά πληρωμής) προκειμένου ν' αποχτήσουν το δικαίωμα εργασίας στην ειδικότητά τους.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας που σπρώχνονται να επιλέξουν την επαγγελματική εκπαίδευση βρίσκονται σε πολλαπλάσια αδιέξοδα».

Οι βουλευτές ρωτούν την υπουργό:

* Πώς θα απαντήσει στην ανάγκη για ενιαίο πρόγραμμα σπουδών και νέων και σύγχρονων βιβλίων, ώστε το μάθημα να μην επαφίεται στους εκπαιδευτικούς;
* Αν θα προχωρήσει στην ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Δημόσιων και δωρεάν, ενταγμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα, που θα ακολουθούν τη δωδεκάχρονη με παράλληλη κατάργηση των υποκατάστατων της επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΙΕΚ - ΚΕΚ - ΚΕΣ).
* Αν θα προχωρήσει στην κατάργηση κάθε πιστοποίησης μετά το πτυχίο (εξετάσεις, προϋπηρεσία...) αναγνωρίζοντας έμπρακτα το δικαίωμα για εργασία στην ειδικότητα που δηλώνει το πτυχίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης.