ΘΕΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ : Αναπαραγωγή της κυβερνητικής προπαγάνδας

Προβολή εκτυπώσιμης μορφήςΑποστολή σε φίλοPDF version
Οι μαθητές εξετάστηκαν στη Νεοελληνική Γλώσσα, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, στο... κατά πόσο στηρίζουν την κυβερνητική εκπαιδευτική πολιτική
Τη... συνθηματολογία της κυβέρνησης για τις νέες τεχνολογίες αναπαρήγαγε το θέμα των εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας γενικής παιδείας, όπου για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά οι μαθητές εξετάστηκαν στο κατά πόσο έχουν εμπεδώσει και στηρίζουν την κυβερνητική εκπαιδευτική πολιτική. Συγκεκριμένα, τους ζητήθηκε στην έκθεση να γράψουν για την προσφορά του διαδικτύου στην προώθηση της γνώσης και να υποδείξουν τρόπους για τη «δημιουργική αξιοποίηση» του διαδικτύου στο σχολείο.

Οι υποψήφιοι ξεκίνησαν χτες την κοπιαστική αυτή διαδικασία, με την εξέταση στην προπαγάνδα για τις νέες τεχνολογίες, το ίντερνετ, την «κοινωνία της γνώσης» και τα συναφή, με βάση κείμενο του αρθρογράφου Πάσχου Μανδραβέλλη. Ενδεικτικά είναι ορισμένα χαρακτηριστικά αποσπάσματα: «Είναι δεδομένο ότι το διαδίκτυο έφερε μια πιο ισότιμη πρόσβαση στη γνώση» αναφέρεται στο κείμενο, όπου θεωρείται μάλιστα και «δεδομένο» ότι γνώση είναι οι χύμα πληροφορίες του ίντερνετ. Πρόκειται για αναπαραγωγή της προπαγάνδας που στοχεύει στην εργατική τάξη και τα παιδιά της. Αυτούς από τους οποίους το σημερινό σχολείο στερεί τη στέρεα επιστημονική γνώση και τους θέλει να πιστέψουν και οι ίδιοι στην απαξίωσή της.

«Ζούμε ένα κύμα εκδημοκρατισμού της γνώσης», «...τα δίκτυα επικοινωνιών ισοπεδώνουν παλιές ιεραρχίες της βιομηχανικής κοινωνίας και απομένει να δούμε αν θα συνθέσουν νέες» σημειώνεται σε άλλο σημείο. Το ότι η σημερινή εποχή χαρακτηρίζεται από την πιο βαθιά εκμετάλλευση, την εξαθλίωση, την πείνα, την ανεργία, τον αυταρχισμό (με ένα διαδηλωτή να χαροπαλεύει), την ανασφάλεια, τη φτώχεια στη ζωή και στην παιδεία, έρχεται βέβαια να διαψεύσει τον παραπάνω ισχυρισμό. Η επιλογή λοιπόν του θέματος δεν μπορεί παρά να εντάσσεται στην προσπάθεια να συσκοτιστεί ο χαρακτήρας της εποχής που ζούμε, να καλλιεργηθεί η αυταπάτη ότι το ίντερνετ είναι αυτό που θα φέρει δημοκρατία και ισότητα.

Μάλιστα σε άλλο σημείο αναφέρεται ότι «παλιότερα, έπρεπε να έχει κάποιος λεφτά για να παρακολουθήσει μαθήματα του ΜΙΤ. Σήμερα έρχονται διαδικτυακά στο σπίτι του». Δηλαδή ούτε λίγο ούτε πολύ είναι στην ίδια θέση εκείνος που δεν είχε ποτέ την ευκαιρία να σπουδάσει με όσους πληρώνουν για να σπουδάσουν στο κορυφαίο πανεπιστήμιο (ΜΙΤ είναι τα αρχικά του Τεχνολογικού Ινστιτούτου στη Μασαχουσέτη των ΗΠΑ)!

Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας και το περιεχόμενό τους, από όπου κι αν προέρχεται, γίνεται κι αυτό κομμάτι της εκπαίδευσης. Οι επιλογές του υπουργείου, όχι μόνο η χτεσινή αλλά και παλιότερες, δείχνουν ότι δε διστάζει να χρησιμοποιεί τη συγκεκριμένη διαδικασία σα μέσο προπαγάνδας.