ΕΛΜΕ - ΚΙ: Για την εξέταση του μαθήματος της Γλώσσας

Προβολή εκτυπώσιμης μορφήςΑποστολή σε φίλοPDF version

Απαράδεκτοι όροι

για την εξέταση του μαθήματος της Γλώσσας (Έκθεσης & Λογοτεχνίας) στο Γυμνάσιο,

μέρος της συνολικής πολιτικής για την υποβάθμιση & απαξίωση της ελληνικής γλώσσας

Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ έγινε δέκτης μεγάλου πλήθους διαμαρτυριών από εκπαιδευτικούς και γονείς, για τον τρόπο με τον οποίο το Υπουργείο Παιδείας επέλεξε να εξεταστούν, ως πειραματόζωα, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου στο μάθημα της Γλώσσας (Έκθεσης και Λογοτεχνίας). Οι μαθητές και οι μαθήτριες και των τριών τάξεων καταπονήθηκαν, γράφοντας ενιαία - χωρίς καν ένα διάλλειμα – επί ένα τρίωρο σε Έκθεση και Λογοτεχνία (ονομάζονται «κλάδοι» της Γλώσσας, που συχνά τους δίδαξαν διαφορετικοί καθηγητές). Σημειώνουμε πως δόθηκαν ταυτόχρονα τα θέματα των δύο «κλάδων», με δύο κόλες αναφοράς (βγαίνουν δύο διακριτοί βαθμοί που μετά συμψηφίζονται). Τα αποτελέσματα ήταν σύγχυση στο σε ποια κόλα να σκύψουν πρώτα, τρομερή εξάντληση, κλάματα, ακόμη και λιποθυμίες και τεράστιο άγχος. Επιπρόσθετα, στο σεισμόπληκτο Νομό μας, αυτό διαδραματίστηκε κατά κύριο λόγο σε κοντέινερς, στα οποία σταθερά (και ειδικά όταν υπάρχουν υψηλές θερμοκρασίες) έχουμε αίσθημα δυσφορίας, ζαλάδες ή και αναπνευστικά προβλήματα, ακόμη και στη συνήθη δίωρη - το πολύ - διάρκεια των άλλων διαγωνισμάτων. Σημειώνουμε πως τρίωρο στις εξετάσεις υπάρχει μόνο στις πανελλήνιες της Γ΄ Λυκείου (για ένα μάθημα και όχι για δύο), ενώ στις εξετάσεις για το πτυχίο ξένης γλώσσας (που γίνονται εκτός σχολείου), υπάρχουν στο τρίωρο τουλάχιστον δύο διαλλείματα.

Στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς γεννιούνται εύλογα ερωτηματικά (που μένουν αναπάντητα) για τη στόχευση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και της κυβέρνησης. Είναι άραγε άσχετος ο τρόπος εξέτασης από το γεγονός ότι συνολικά δρομολογείται από τις κυβερνήσεις, το πολιτικό και επιστημονικό προσωπικό της κυρίαρχης τάξης, μέσα στη γενική γραμμή κεφαλαίου – ΕΕ, αναδιάρθρωση στο μάθημα της Γλώσσας; Ότι θέλουν να τελειώνουν με τη Γλώσσα, ως εργαλείο σκέψης, για να προωθήσουν απλές επικοινωνιακές δεξιότητες; Ότι η κατάντια να γίνεται πλέον η διδασκαλία της μέσω συνταγών μαγειρικής κοκ θα έχει συνέχεια και κλιμάκωση; Ας μην ξεχνάμε ότι, όπως επισημαίνει ο αυστριακός φιλόσοφος Βιτγκενστάιν, «τα όρια του κόσμου μου είναι τα όρια της γλώσσας μου». Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ αποτιμά την όλη εξεταστική διαδικασία ως αντιπαιδαγωγική, η οποία δένει με την συνολική επιχείρηση υποβάθμισης και απαξίωσης του μαθήματος και συνολικά της ελληνικής γλώσσας. Η συνήθης πρακτική που ακολουθείται είναι υποβάθμιση, δημιουργία αντιδράσεων και τελικά περικοπή σε ό,τι είναι ενοχλητικό, με πρόσχημα τη «λαϊκή διευκόλυνση».

Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ χαιρετίζει τις προσπάθειες εκπαιδευτικών, κόντρα στις κατευθύνσεις του ΙΕΠ, να διευκολύνουν τους μαθητές και να διαμορφώσουν το καλύτερο δυνατό περιβάλλον. Η αποτελεσματικότητα, ωστόσο, των παρεμβάσεων θα κριθεί από το πόσο το μεμονωμένο θα γίνει συλλογικό, πιο οργανωμένο και πιο συνειδητό. Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ καλεί τους γονείς και τους μαθητές να μη στρέψουν τα βέλη τους στο μάθημα της Γλώσσας, όπως επιδιώκουν οι ιθύνοντες, αλλά στις πολιτικές που το υποβαθμίζουν και το ευτελίζουν, μέσα στο λεγόμενο «νέο σχολείο». Με παρακαταθήκη τη ρήση του Διονύσιου Σολωμού «Μήγαρις έχω άλλο στο νου μου, πάρεξ ελευθερία και γλώσσα» να οργανώσουμε τον αγώνα για το σχολείο της ολόπλευρης μόρφωσης, για το σχολείο των σύγχρονων λαϊκών αναγκών. Ο λαός μας και η νέα γενιά δεν θα στριμώξουν τη γλώσσα, τη σκέψη και τον οραματισμό τους, στα όρια του σάπιου - ξεπερασμένου κόσμου της κρίσης και της εκμετάλλευσης.

AttachmentSize
15Θ10.doc38 KB